Selasa, 11 Jun 2013

Tatkala Biru Blog Ku Bukan Merujuk Kaum Bani Adam



11/Jun/2013

Dari sudut fikh Nabi Muhammad sallallah hu aihiwassalam tidak bercakap bohong apabila menaiki langit mengunakan ‘haiwan berwarna putih’ sewaktu peristiwa  israk mikraj..


Ayat-ayat di dalam surah Al-Quran sentiasa menegaskan bahawa Rasululah sallallah hu alaihiwasalam  tidak mengalami ganguan mental oleh beratnya amanah menguruskan kasih sayang Tuhannya.

Nun – pena apa yang mereka tuliskan.

Minda saya mula menginginkan jawapan terhadap pena di tangan siapakah muslimin mendapatkan rujukan untuk mengesahkan bahawa mereka telah diberikan harta bernilai apabila menjadi seorang muslim?

Dengan kurnia Tuhanmu,  engkau (Muhamad) bukanlah orang gila.

Minda saya berujar adakah psikiarit  sifat yang diberikan oleh peradaban dan tamaddun ‘order baru’ akibat tekanan dan stress yang disumbangkan oleh kemodenan?


Adakah  wajar untuk cendiakawan menambahpulih kelemahan sistem pendidikan yang tidak sedia meletakkan ahli-ahli syurga sebagai mentor bagi dicirikan konsep kudwah hasanah apabila mengaitkanya dengan sistem etika yang membangunkan insan.



Berupayakah untuk manusia  memahami sifat ahli syurga di zaman Rasulullah  rasulullah sallallah hu alaihiwassallam tanpa terlalu mencari jejak tanda ahli syurga di kalangan masyarakat moden di kalangan orang awam?


Melabelkan ibu bapa sahaja sebagai satu-satunya faktor penyumbang ‘mental disorder/asd’ sindrom jelas memperlihatkan kelemahan pengkaji di kalangan doktor-doktor muda yang masih kelemahan mereka diasaskan oleh kekurangan pengalaman  bagi ditingkatkan kemahiran mereka sebagai pengamal kedoktoran.

Persepsi saya ini bersifat peribadi.

Pakar di dalam bidang perubatan masih wajar diketatkan ketegorinya bukan semata-mata pada peningkatan kesarjanaan semata-mata kerana ‘work paper’ lazimnya diperlukan untuk pelbagai projek dengan idea yang menempati keperluan zamannya tatkala praktikal amali sebagai doktor semakin meningkatkan kemahiran apabila lebih praktis amali mampu dilakukan.



Mari jadikan saya sebagai eksperimen untuk seketika.

Kembar saya berhadapan dengan kemurungan (saya tidak mengetahui analisa doktor yang merawatnya).

Menurut salah seorang dari anaknya, kembar saya  dikatakan penyokong kuat Barisan Nasional kerana menurutnya Barisan Nasional mempunyai banyak wang berbanding Pakatan Rakyat. 

J

Ujarannya benar tetapi dia berhadapan dengan kemurungan.

Siapa mahu menafikan Barisan Nasional banyak wang?

Doktor dan ahli kaji psiktrit?

Bagaimanakah analisa perubatan menganalisakan ini?


Tatkala saya sebagai pasangan kembarnya tidak berfikir begitu kerana mempunyai persepsi berasaskan sejarah dan pembuktian yang boleh difikirkan kerasionalannya.


Wujud juga stress dan tekanan akibat dari pemantaun yang keterlaluan  yang menjadi sebab kepada  masalah utama  penganjuran keselamatan dan keamanan apabila umumnya tidak ramai yang menyedari kewujudan Raqib dan Atiq.

Adakah kita menyedari kewujudan malaikat ini sewaktu mandi berseorangan di kamar mandi termasuklah juga muslim dan muslimat yang mandi tanpa berpakaian di kamar mandi di dalam rumah sendiri seorang diri.

J 

Ok ketawalah  kerana ini bukan isu ganguan mental.


Bagaimanakah sedia pempromosian produk kecantikan digabungkan realiti bahawa muslimin tidak sedia mengaplikasikan  perkara-perkara yang upaya membuatkan jenazah tidak reput (termasuklah saya)  di dalam kehidupan mereka.

Senyum itu dapat mendekatkan mereka yang berjauhan.


Selasa, 14 Mei 2013

Biar Allah Balas Jasa Cikgu


Muallim Ummah 


Rasulullah Sallallahualaihiwassallam Muhammad bin Abdullah sebagai guru.

Apakah jika menukar istilah menjadi cikgu, tokoh guru perlu dinisbahkan kepada tokoh yang dipiawaikan oleh masyarakat sekular?  

Mengapakah 'Muallim Ummah' ini tidak menjadi sumber moral ummat tatkala akhlak insan di kalangan masyarakat muslim menyepikan diri untuk membanggai baginda sallallahhualaihiwasallam sebagai pembangun sosial, budaya dan siasah ummah. setelah ekonomi mengenal pemberian zakat sebagai sumber menambah keuntungan kepada aktiviti urus dagang ummat di tengah benua?


Rasulullah berada di tengah benua? 
Pada zaman baginda yang tidak berkereta? 
Pada zaman yang sistem pengangkutannya hanya keldai, kuda dan unta?

'Gen' siapakah diri mu wahai murabbi ku?
'Gen' siapakah diri mu wahai guru-guru ku?

'Gen' Al Qatil? / القتل
'Gen 'Araf? / 
'Gen' Mudmin Khamar?
'Gen' Al Musawir?
'Gen' Muddimuzina?
'Gen' 'Aqul-Walidain?
'Gen' Sahir?
'Gen' Kahin?
'Gen' Hasad?
'Gen' Fatan?
'Gen' Qhibah?
'Gen' Al-'Ishar?
'Gen' Muthrib?
'Gen' Rafdhi?
'Gen' Man Yajurru Rodda'a Ajaban?
'Gen' La'ibul Shatranj? / شطرنج
'Gen' Sohibul Kawiyah?
'Gen' 'Uraithi?



'Anak bunian berdoa sendirian di dalam hati minta pertanyaannya disahut.'

Orang bunian itu bernasabkan jin atau setan cikgu, apabila hadirnya tidak dapat dikesan tetapi didakwa hadirnya menyesatkan....'



Sisi psikologi ummat siapakah yang ingin merawat bila yang sakit ialah jiwa yang diubati ialah mata, bila yang luka ialah minda yang disembuhkan ialah jiwa, bila yang berkuman ialah hati yang digagahkan ialah jasmani bila yang diingini ialah syurga yang didekati ialah dosa?

Apakah membaca,'tidakkah mereka mahu memikirkan bahawa teman mereka itu (Muhammad) tidak gila? Dia hanyalah seorang pemberi peringatan yang jelas..' mengkhususkan pada psikologi khalayak yang takutkan orang gila apabila ia berkata benar.


Bagaimanakah mengambil peranan Kekasih Allah sallallah hu alihiwassalam sebagai sifat pendidik?


Beribadahkah pendidik jika tanpa simbol berjenama tatkala pengetahuan syurga yang diajarinya?

Hanya di sekolah agama sahajakah kemajuan pemahaman tasawwur islam diperolehi?

Akidah tidak wajar diajari di sekolah bukan aliran agama? 



Dicatat pula tulisannya di dalam bahasa ke duanya bahasa inggeris :

Nabi Muhammad sallallah hu alaihiwassalam is The Teacher.

He has help his own generation among the young people to have a new design be a rich person in their zahir and batin.  

They will never need to be greedy when they know what is ukhrawi and how it design the concept to be rich by using duniawi.








Selasa, 9 April 2013

'Does Muslim Have An Alternative For Music?'


Masih di Canada ...

Peluh sejuk yang menitis di hati diusap lembut kedinginannya saat sering gagal menepati masa untuk tiba sebelum kelas bermula.

Sesekali saya tersilap berada di pintu 'gate' berlepas yang bukan menempatkan pesawat yang perlu saya naiki.

Siapalah yang mengetahui bagaimana kelam kabutnya saya menguruskan masa yang setiap hari bermula seawal jam tiga pagi malah lebih awal dari itu bagi mengejar masa yang dua puluh empat jam ditetapkan sebagai rutin tetap saya?


Siapalah yang mengetahui bagaimana sesekali sering kaunter yang mengesahkan 'boarding pass' saya kerap berubah kaunter atau masih belum bersedia memberikan perkhidmatan sehingga saya tersilap mengambil 'pintu gate' untuk berlepas?


Perjalanan yang bagaikan laluan teleportasi ini transaksinya amat melelahkan... entah gawang mana jaringan akhir saya ditentukan .. menjadikan kepenatan itu direhatkan dengan mendiamkan diri dari bersuara. Ia menjadikan saya hanya gemar memerhatikan rakan-rakan sekelas berinteraksi dengan cikgu.


Kesejukan yang terasa oleh aliran dari pendingin hawa membuatkan seorang demi seorang rakan kelas saya sering menukarkan suhu 'beku' untuk kelas ceria dengan aksi-aksi wanita sihat tanpa lemak menahan gigitan udara sejuk menikam saraf dan tulang mereka, adalah antara pandangan kesukaan saya.


Kotak berpetak di dinding hadapan kelas bagaikan 'remote control' buat meredakan tekanan yang seperti dirahsiakan dari menyingahi hati saya.


Anih...


Kiranya begitu ramai penutur urdu dan hindi di Canada ini. Tidak pula saya sedar ke dua perebut Khasmir ini upaya duduk bersebelahan dan saling berdekatan untuk saling mengeyit mata atau membetulkan fahaman pada kesukaran memahami pelajaran....


Urdu tidak bertingkah dengan hindi pada sudut bahasa.


Lalu siapakah yang bermusuh dan saling bersengketa di Khasmir?


Sambil mendengar ajaran cikgu saya melakarkan beberapa lukisan peta minda di atas kertas :



Muslim mind, soul and akidah cannot be a ‘play ground place’ in what it may be ask to have it by ‘you’.

Siapakah 'you' kepada kita?



‘You’ do not want we speed on the process of learning by make of an opinion on ban the music? 

(This suggestion is  in our own muslim society without any harm to non muslim culture – do understand it.)  





But we do realized that our young people need music and they are learning music from the school. 

Music have be one of the subjects in my country starting from primary school (now it begun from early stage like kinder garden) and it be a curriculum activity among the secondary school students. 

As I asked 'you' before how to put fikh in our education system but you make a fun on it to have a game by make my password lost and I cannot access my hotmail  &  yahoo email.



DOES MUSLIM HAVE AN ALTERNATIVE FOR MUSIC?





My Malaysian product by hadhari concept more suitable to have a design pattern in entertain for non muslim to feel God as the Creator and it still have a lot discussion and argument about it.

And the music has be an occupation for those have a creative and talent.

We always have a good example about this matter.

Let see the prostitute who have to earn money for life or to pay the cost of the education by doing ‘escort lady’ or be a part time girls so on …

This is haram in muslim society.

Any key points in this?

We learn 'you' for a long time after Holy War and our young people never know the history. 

May I know did you still have a community to change all the facts about the truth in your journal, magazine and books?

If you did it and still carry on the activity may I know what is your purpose to make the world and this ummat face the same problem as what our great grand ancestor did before?

What is the purpose of intellectual discussion if all the truth will be change?