Rabu, 25 Julai 2012

Puasa Hari Keempat dan Hari Kelima

Puasa kali ini membawa sarat beban ke minda saya. Antara sebabnya ia seperti menjadi ujian berat kepada saya oleh batas-batas fitrah wanita yang pada sudut fikhnya wajib menggantikan puasa-puasa yang tidak dapat disempurnakan.

Dan beban lain yang perlu ditangani ialah apabila mesin dajjal RSS kekal masih menyatakan XBox 360 sedang menyediakan pelbagai paparan baru untuk dimainkan. 

Adakah sememangnya wujud 'manusia setan' yang disengajakan menemani pelayaran akses internet saya tatkala Iblis dan bala tenteranya diberikan cuti selama mana Ramadhan berlansung?


Siapakah wanita di mata lelaki dekad ini?


Puasa kali ini menyerlahkan pelbagai emosi yang tersimpan di dalam lubuk minda saya.

Jenama dan produk bagi pasangan suami isteri ialah anak-anak samada ianya lelaki atau perempuan malah tatkala ianya cacat mahu pun tergencat akalnya atau ianya khunsa.

"Dikau terlalu memikirkan hal yang bukan menjadi urusan mu."

"Ya saya tahu ada yang sengaja menukar sifat jantinanya dengan sengaja. Tentunya ia adalah kesalahan kepada orang islam. Tetapi dikau jangan lupa ibu bapa juga ada yang menjadikan kecenderungan itu menjadi sebati sehingga menukar sifat azali."


Siapakah wanita di mata lelaki dekad ini?


Apakah anak-anak gadis kita berasa selamat untuk berada bersama dengan datuk atau bapa atau pak cik atau abang atau adik atau sepupu serta rakan lelaki mereka tatkala khalayak ini tidak memikirkan tentang siapa wanita di mata mereka selain wanita yang mempunyai tarikan seksualiti?

Tidakkah nenek, mama/ibu, mak cik, kakak dan sepupu perempuan mereka itu wanita yang perlu dihormati? 

Tidakkah mereka ini juga berstatus  isteri, ibu, menantu, kakak, sepupu, saudara, rakan wanita kepada keluarga dan suami seseorang?


Terus terang saya menyatakan padanya agar kekal tidak bersalah faham antara kami:

Biarlah jujur saya katakan bahawa adalah sukar buat saya secara peribadi menerima pembelajaran agama dari pengajar yang bukan sebangsa dengan saya (jika saya berada di Malaysia).

Dengan lebih jelas dinyatakan bahawa saya tidak sedia menerima tazkirah dan pesanan iman yang disampaikan menggunakan bahasa lain dan diberikan oleh mualaf dari bangsa lain (jika saya berada di Malaysia) walau pun saya sebenarnya menerima dan menyakini kelayakan mereka dari sudut iman dan akhlak (jika saya berada di Malaysia).

Biarlah tazkirah pesanan iman saya dan anak-anak diperolehi dari bahasa yang kami fahami yakni bahasa kebangsaan negara saya sendiri.

Anda wajar fahami mengapa saya tidak kemana-mana centre dan pusat pembelajaran mengenai ilmu iman dan islam kerana saya tidak mahu menggunakan bahasa lain yang akan menukar konsep pemahaman iman saya.

Saya tidak berada di tahap manusia sempurna kerana saya tidak boleh berbahasa arab.

Tetapi itu tidak pula menjadikan saya wajar berasa rendah diri kerana kefahaman iman terhadap tuntutan akidah saya yakin ianya berada di tempat yang jelas dan benar serta sahih, insyaAllah.

Saya mahu berujar bahawa apakah pengetahuan terhadap bulan-bulan islam di tahun hijriah difahami oleh masyarakatnya (saya tidak tahu siapakah 'dia' di sini untuk dirujukkan)

Setiap bulan ada sejarahnya pada sudut ibadah muslim.

Ini wajar ditekankan dan diberikan sudut pengkhususan yang berfokus apabila tanah air saya membawakan model hub halal dan bina insan sebagai sumbangan kami kepada pembangunan ummah.

Tahun Hijriahdan taqwimnya pada sisi berpengetahuan masih tidak diketahui oleh anak-anak saya sendiri.

Dia wajar sedar 'kebencian' saya terhadap usaha untuk menjadikan wujud persaingan saya sebagai emak kepada anak-anak biologi saya dan mempertikaikan suami saya sebagai abah kepada mereka!

Saya bosan dan berasa meluat!

Bulan Rejab, Sya’ban dan Ramadhan kami sama barakatnya dengan Muharram, Safar RabiulAwal, RabiulAkhir, JamadilAwal, JamadilAkhir, Syawal, Zulkaedah dan Zulhijjah.

Kami tidak mempersaingkan bulan-bulan ini kerana ianya sudah disusun mengikut peredaran bulan-bulan Qamariah.

Melainkan Rejab dan Sya’ban adalah berfungsi bagi meraikan Ramadhan yang menjadi bulan kekasih-kekasih dengan Kekasihnya.

Dia jumud apabila mewatakkan bulan dengan kekasih sebagaimana watak manusia berkasih.

Di dalam syurga ada syurga yang mengalirkan sungai berwarna putih bernama ‘Rajab’.

Ini tidak sama seperti mana jubah putih atau telekong putih kami untuk solat.

Ia tidak sama kerana di dalam agama saya tidak wujud watak manusia suci melainkan kami memilih warna putih untuk pakaian sembahyang kerana kekotoran mudah dilihat.

Agama saya Islam. 

Agama saya tidak ada manusia suci walau pun ada muslim yang menjadi ahli syurga. 

Ahli syurga kami tidak bersifat suci kerana mereka juga mempunyai kelemahan malah Kekasih saya Rasulullah SAW pernah ‘dicela’ oleh Kekasih baginda Allah SWT sewaktu bermasam muka pada pertanyaan seorang muslim yang buta sewaktu Rasulullah SAW berasa terganggu kerana sedang memberikan pengajaran di dalam majlis ilmu.

Watak ahli syurga kami bukan mimpi.

Ia perlu usaha. 

Akal fikiran tidak diterbitkan dengan khayalan untuk melakarkan mimpi.

Akal dicipta oleh Allah supaya ada usaha untuk memfungsikan akal. 

Akal tempat untuk berfikir. 

Berfikir perkara yang baik dan bermanafaat bukan berfikir perkara keburukan yang membawa kejahatan.

Akal yang sihat upaya membezakan kebaikan dan  perbezaan kejahatan.

Sekolah mendidik bagaimana menggunakan fikiran bukan menghafal pelajaran.

Pengetahuan tidak diterbitkan oleh hafalan semata-mata.

Berbeza dengan ayat-ayat di dalam Al-Quran – hafalan mesti dilakukan kerana ia membawa keberkatan.

Rohani menjadi alam yang tidak upaya difahami oleh mereka yang tidak sedia beriman dengan alam ghaib kerana barakah itu dinikmati oleh rohani yakni spritual.

Jesteru itu menggunakan logik akal  sahaja fikiran tidak upaya mencapai sasaran menjadikan pengetahuan itu sebagai kekuatan kepada kita kerana masih gagal membezakan baik dengan jahat. 

Sungai ‘Rajab’ di dalam syurga berwarna putih.

Batu ‘hajarulaswad’ asalnya dari syurga dan berwarna putih kini menjadi hitam.

Akal logik tidak dapat memastikan fakta ini kerana belum ada sesiapa yang masih hidup boleh memasuki syurga dan tidak ada di kalangan mereka yang sudah mati yang boleh hidup semula untuk membenarkan kesahihan fakta ‘hajarulaswad’ asalnya berwarna putih dan berasal dari syurga.


Agar Cik Puan-Cik Puan itu tidak berjauh hati dengan catatan-catatan saya.










Tiada ulasan: