Isnin, 5 Oktober 2015

Apabila Minda Berpeta-Peta

Berada di rantau Teluk menyingkap banyak pengalaman yang berharga untuk tidak diabaikan begitu sahaja.


Antaranya sewaktu mempelajari hukum pembacaan Al-Quran telah menjelaskan kebenaran peristiwa-peristiwa yang difirmankan oleh Al-Malik sendiri kepada makhluk-makhluk ciptaanNya.


Semenanjung Hijjaz bukan ciptaan yang sia-sia.


Menjalang saat-saat untuk ditinggalkan rantau yang menjadi tempat bermusafir ini tercatat semula nota yang telah lama ditinggalkan...


Muslim dan pengurusan emas atau muslim dan pemilikkan minyak perlu diadili dalam mensifarkan tanggungan hutang piutang...


Lalu sangat merugikan bagi eropah yang berdekatan dengan Semenanjung Hijjaz jika masih tidak mengambil kesempatan untuk menerima kesatuan negara muslim yang sangat dekat dengan mereka berbanding negara utama dunia yang sangat jauh untuk dihampiri.


Secara semula jadinya minda ini pantas melakarkan pertanyaan, bagaimanakah kadar minimum diwujudkan dalam penetapan harga apabila fikh islam menolak riba tatkala sistem keewangan kekal diuruskan oleh Bank of England.


Semakin angka-angka mampu dibaca, terbit keinginan untuk memahami apabila dividen disifarkan (misalnya pada pembiayaan penjaman/pembelian tanpa bunga), dari sumber manakah keuntungan dikira bagi pengurusan sesebuah sistem keewangan?


Juga saat angka-angka telah dibaca, bernyala hasrat yang menyala-nyala untuk diketahui apabila setiap saduran emas memberikan nilai, implikasi sistem pengurusan manakah yang dasarnya menimbulkan masalah tatkala ingin juga difahami bagaimanakah penyamaan nilai tukaran wang dilakukan pada masa kkeadaan harga barangan boleh dinaik atau diturunkan harga-harganya?

Tiada ulasan: