Khamis, 21 Februari 2013

Komunikasi Efektif?



5/1/13

Semalam saya ke Al-Fanar yang merupakan satu lagi pusat pendidikan pengajian islam yang dikendalikan oleh kerajaan.

Saya difahamkan bahawa Al-Fanar dianggap sebagai badan induk yang menjadi pusat utama pengurusan yang mengurus pusat-pusat pengajian dakwah di Qatar.

Al-Fanar sudah menjadi tempat lazim untuk kami anak beranak singgah bagi mengerjakan solat apabila berada di kawasan Souq Waqif atau Corniche.

Saya tidak mengetahui tentang aktiviti badan dakwah ini selain pernah dua kali mengikuti ceramah bersifat keagamaan yang dianjurkan oleh beberapa pihak komuniti di sini.

Pertama kali ialah sewaktu Miss Yvonne Ridley diundang untuk memberi perkongsiannya mengenai pengalamannya sebagai seorang wanita Britain beragama kristian menerima Islam setelah dibebaskan oleh pejuang taliban.

Ke dua kalinya ialah sewaktu salah seorang mubaligh tanah air saya yang berketurunan tionghua diundang bagi menjelaskan pelbagai pengisian yang menambah pemahaman kami terhadap akidah yang seterusnya memohon bantuan keewangan dari badan kebajikan yang dikendalikan oleh kerajaan Qatar (jika saya tidak silap)

 

Saya juga mempunyai sejarah tersendiri mengenai Al-Fanar.

Satu ketika saya membantah keinginan komuniti dari tanah air saya sendiri yang mahukan penggunaan bahasa inggeris bagi buku-buku yang bakal digunakan oleh anak-anak kami ketika mengikuti kelas pengajian fardhu ain.

Tatkala itu saya ditawarkan untuk turut menjadi salah seorang pengajar bagi anak-anak kami.

Lantaran saya menyedari ketiadaan kelulusan tinggi sebagai syarat, saya mencuba menolaknya dengan baik.

Menggunakan alasan menolak penggunaan bahasa inggeris bagi buku-buku rujukan yang akan digunakan yang dikatakan didatangkan dari Arab Saudi (sekiranya saya tidak silap) saya berusaha untuk menghindari mengganggu kelancaran aktiviti program komuniti tanah air saya.

 

Tatkala itu pendirian saya melampaui sempadan tatkala penerbitan buku pastinya didatangkan dari Amerika (saya masih mengimbas satu persatu peristiwa itu).
 

“Bagaimana mungkin anak-anak kita diasuh imannya menggunakan bahasa lain tatkala kita sendiri yang mengajar mereka?'
 

Saya melemparkan senyuman kepada wanita tinggi lampai yang berkulit putih sambil memandang seorang wanita yang berkaca mata yang pernah menjawat jawatan di Lembaga Peperiksaan di tanah air saya.
 

“Anak-anak kita kebanyakannya menggunakan bahasa inggeris dan tidak mahir berbahasa melayu.”

“Apa masalahnya jika meningkatkan penggunaan bahasa inggeris.”
 

Saya menyapu pelbagai persoalan ke dalam lipatan sanubari minda saya untuk dibuka semula sekiranya saya memerlukan inti bagi menulis.

 

Saya tidak bersedia menjadikan bahasa inggeris sebagai perantara terhadap anak-anak bangsa saya yang gagal untuk melihat bahawa pembinaan jati diri sebagai seorang muslim sangat wajar dibina oleh bahasa yang difahami dalam memahami proses-proses mengapa dan bagaimana kehidupan kami sebagai seorang muslim mempunyai pengertian yang amat dalam untuk dilalui sebelum ianya upaya diteladani.

 

Pagi itu kami tidak bertengkar jauh sekali bermasam muka tatkala berbincang dan berkongsi pandangan.

Air panas dan karipap (sejenis kuih kegemaran saya) menjadikan kami menghirup udara segar villa mewah di West Bay memasuki rongga-rongga sesalur periferi membuatkan tidak wujud tekanan dan stress di antara kami kerana kecukupan oksigen pada aliran darah kami walaupun darah kami masih dari jenis darah belia muda.

Itulah akhirnya kami berpandangan dan saling menyapa emosi.

Berpisah tanpa bertemu semula.

Mungkin kordinasi saraf saya bersifat neutral tatkala upaya melafazkan kata-kata, ‘bagaimanakah kenderaan mewah menaiki pembahagi jalan jika tidak dipandu laju’ tatkala menemukan salah sebuah kenderaan pengiring acara pertandingan tennis tersadai di atas pembahagi jalan di Corniche dalam perjalanan pulang.

Jika tidak silap kenderaan mewah BMW yang tersadai di pembahagi jalan itu menjadi kenderaan rasmi pihak penganjur bagi acara yang dianjurkan oleh WTQ ketika itu.
 
Dan semalam saya berada semula di Al-Fanar.
Sebuah bangunan yang menjadi antara daya tarikan bagi Doha.
 
Anak pertama dan anak ke dua saya seperti selalu menjadi peneman setia saya jika ke mana-mana.
Kasih sayang keluarga menjadikan saya sering berasa damai walau pun berada di tengah-tengah kemelut tindanan emosi.
 
Musykil saya sukar diluahkan sejak dari saat pertama mendapatkan khabar tentang pengisian ilmu yang menggunakan bahasa melayu.
Ya bahasa melayu di sini merujuk bahasa Indonesia bukan bahasa kebangsaan tanah air saya. 'Malay language' pula dirujuk sebagai 'malayalam language'.
Pengetahuan saya umpama ‘layang-layang’ yang putus tali kerana tidak upaya dan tidak sedia diikat oleh apa pun jenis temali. Ianya kerana sememangnya tiada wujud temali yang melingkari lingkaran aktiviti saya selama ini.
Telah tujuh tahun saya mencari dan saya tidak menemukannya kerana itu saya upaya mempertahankan kedamaian dan ketenangan kerana tabah untuk menyedari sememangnya ‘tali Allah’ berpintal kuat mengikat saya.
Ke mana sahaja kita berada Allah menyaksi dengan bala tenteranya yang turut menghuni alam ini.
Malaikat.
Malaikat adalah ‘bala tentera- tentera' Allah yang turut melihat ‘roh-roh’ jahat yang dijadikan perisai oleh para syaitan.
 
Saya sangat bosan dengan gangguan yang dilakukan secara tidak bermaruah sehingga catatan saya tidak lagi dibuka hanya beralasan ianya hanya catatan lama yang usang dan bukan bersifat baru untuk dijadikan idea.

Jumaat, 1 Februari 2013

Nikmat Solehah

"Saya benci dengan paparan 'blog seterusnya' yang mencuba mengiringi catatan blog saya dengan justin bieber"

"I really hate with the showing wordings from certain blog to make my notes looks like my writing as for justin beiber - i really feel disturbing with this kind of mark!"

--------------------------------------------------------------------------------------------------------

Rutin harian saya mulai menyempitkan masa untuk kegemaran menulis dilansungkan.

Masih terpahat di dalam minda dengan pertanyaan bagaimanakah wanita solehah dilahirkan oleh zaman?

Adakah wanita solehah dibentuk oleh lelaki soleh atau wanita solehah dibentuk oleh dirinya sendiri tanpa dokongan lelaki-lelaki soleh?

Bagaimanakah pula halnya buat wanita-wanita yang berlainan agama dengan saya apakah maruah mereka dipelihara oleh lelaki-lelaki mereka atau mereka sendiri yang membentuk sehingga terlihat nilai-nilai yang upaya dipertikaikan tatkala sanubari saya menyuluh jauh ke dalam hati wanita-wanita itu di dalam diam.

Lelaki-lelaki merekakah yang membentuk sifat 'pelacur' pada wanita segender dengan saya yang berada di barat dan di tengah benua ini?

Tatkala saya sukar menolak jualan yang memperdagangkan wanita-wanita itu lantaran kewujudan tuntutan untuk membeli, apakah lelaki-lelaki zaman ini waras akal fikiran mereka lantaran mempunyai harta, nafsu di pelipat kulit sukar mahu dikuasai?

Apakah kulit senipis bawang itu turut dimiliki oleh lelaki-lelaki yang didakwa gagah tetapi masih lemah hanya oleh tikaman pandangan?

Tidak bermoralkah wanita-wanita ku yang sedia menjadikan dada dan zahir rupa sebagai cagaran menebus bahagia?

Apakah kami masih kekal berhasrat memiliki sifat kaum Ad, Thamud, Firaun dan Quraisy?


Fikiran ini menerawang menyangkar tanpa sedia membebaskan minda saya tatkala menemukan lingkaran wanita solehah yang menjadi pengajar dan pengendali yang mahir menggunakan bahasa jiwa di pusat-pusat pendidikan agama yang saya ikuti.

Bahasa jiwa dan langgam hati pada minda saya ialah roh batiniah wanita-wanita solehah ini hanya dapat disentuh oleh roh yang sefitrah dengan mereka.


Laksana virus, seluruh jiwa raga saya bagaikan diganggu oleh sifat solehah mereka.

Saya menyedari terlalu ramai ahli akademik dan berkarier professional menjadi tenaga pengajar dan pelajar di kedua-dua pusat ini tatkala saya tidak tahu siapa 'Maryam' yang sebenarnya yang ditempa namanya di pusat ini.


Jika berupaya saya mahukan 'kekuatan' ahli akademik dan profesional ini mengusir semua resah dan kegusaran yang bersarang di minda ini oleh ragam tabiat alam yang berfitrahkan kebendaan.


Akademik mereka pada sudut fikir saya ialah kefasihan dan kelancaran tutur perbicaraan yang dilisankan dari kandungan Al-Quran.

Fikiran mereka dari renungan pemahaman Al-Quran setelah ianya dibaca.

Tindakan mereka dari sisipan Al-Quran yang menyentuh hati saya yang paling dalam.

Perawakan dan sikap bina diri terlalu sederhana dan amat terzahir ikhlasnya seperti mana yang dibimbing sifat mukmin oleh Imam Al-Ghazali.

Saya tidka tahu kebodohan jenis apakah yang masih dimiliki oleh lelaki-lelaki muslim kami yang masih tidak dapat memuliakan diri mereka oleh 'harta' pemberian Allah yang sangat berakhlak ini.


Dengan berhat-hati saya ingin ajukan persoalan buat mereka bagaimanakah budaya peradaban akhir zaman menurut Al-Quran?

Apakah budaya bagi mereka yang membaca Al-Quran?

Apakah sifat mukmin tidak ditegaskan sebagai natijah dari pembacaan Al-Quran dan memadaikan generasi demi generasi hanya mewarisi kemusliman sahaja dari nenek moyang mereka serta generasi terdahulu?


Khamis, 24 Januari 2013

Arab Bertahunkan Gajah Bukan Unta?


12 Rabiul Awal bertahunkan gajah

20 April  dihitung pada masihi 571

 

Anak-anak menggeleng kepala

Mana ada gajah pada waktu itu di gurun kita?

Tatkala dari Ethiopia untuk ke Dijibouti menuju Sana’

Bukankah melintasi Bab El Mandeb?

Bagaimana ada gajah-gajah yang banyak ketika itu Ya Muallimah?

 

Tertunduk silu mengenang kisah kelahiran mu yang sudah tidak memberi apa-apa erti

Termanggu malu hati tatkala barakah lahir mu bukan sunnah untuk dipelajari faedah fadilat

Seorang ahli syurga yang menjadi kekasih Allah.

Tersipu raga rasa aib di minda tatkala lemah ummah buat membaca catatan sejarah

Tatkala berselawat dengan patah kalimah bahasa yang bukan bahasa di syurga

Tatkala bidaah ditakuti diri mu semakin jauh dari diingati apa lagi untuk diteladani

Tatkala cela laku Dzu Nuwas memberangkan Abrahah

Kota Mekah menjadi sasaran…

 

Lumrah fitrahkah Ya Allah?

Hasad iri dengki Nasrani dan Yahudi.

Jumaat, 11 Januari 2013

AkarDanPohonRendangItuMulanyaDariBenih

 Sabtu, 31 Mac 2012


AkarDanPohonRendangItu MulanyaDariBenih


Catatan ini dicatat pada 12 Rabiul Awal 1433 bersamaan 4 hb Febuari 2012 jam 2.12 petang waktu Doha.

Ia diulang catat semula bagi mendapatkan semula imbasan terhadap perlunya akar sebagai penanda kewujudan ku di alam nyata sebagai tejathanaif @ thanaif yang sukar diterima kenyataannya oleh kebanyakan individu.

Wujud pertanyaan dari diri kepada diri sendiri mengapakah kini saya kelihatan semakin memberikan perhatian untuk mengenali dan mempelajari mengenai suku yang mengikat semula saya kepada jurai nasab di sebelah emak? Tanpa saya berniat mahu mengabaikan susun nasab jurai di sebelah aruah abah.

Ini adalah kerana dari ketinggian kasih sayang lelaki dari suku nasab di sebelah emak yang dilihat mementingkan pemeliharaan dan jaminan keselamatan kebajikan wanita-wanita mereka yang wajar diberikan perhatian dalam waktu digiatkan usaha ingin memandaikan anak-anak lelaki mengenai amanah kepecayaan dan tanggungjawab terhadap ibu bapa dan keluarga sendiri.

Suku emak saya ialah suku mungkal.Susun nasab yang diwarisi hanya oleh anak-anak perempuan yang diperolehi dari emak dan secara tradisinya akan dimiliki oleh anak perempuan saya. Saya menduduki tangga ke enam di dalam bilangan adik beradik yang perempuan dari jurai suku emak yang satu-satunya anak perempuan kepada aruah ibunya, Tiami binti Sulit. Manakala anak perempuan saya Siti Hanan menduduki bilangan ke sepuluh dari jumlah keseluruhan bilangan cucu-cucu perempuan yang dilahirkan oleh anak-anak perempuan emak saya Nafsiah binti Salleh.




Anak-anak lelaki wajar diberikan pengetahuan tentang mahram yang perlu diberikan perhatian untuk ditanggung penanggung jawabannya.

Mereka wajar mengetahui siapakah wanita dan perempuan mahram.

Mereka wajar memahami makna amanah untuk menggalas kepercayaan wanita mahram mereka yang memerlukan pembelaan.


Lantaran dunia mendapat pengaruh yang tidak terbatas oleh keruntuhan institusi kekeluargaan ummah itu perlu didenyutkan untuk persediaan berhadapan dengan pemanipulasian pendajjal.


Sifat pendajjal ialah berbohong.

Sifat ummah kepada saya ialah wajar berkata benar bagi menolak unsur fitnah yang ditimpakan ke atas dunia dan penghuninya.


Kita meletakkan adat resam dan budaya di tempat yang perlu bukan menolak dan membuangnya dari aktiviti kehidupan kita.

Ini bagi menjelaskan bagaimana terdapat segelintir masyarakat moden yang mahu membebaskan diri mereka dari rantaian keimanan.

Islam itu mudah tetapi bukan menjadikan kemudahan itu menyebabkan rasa keimanan hilang.

Mana boleh menjadi muslim tanpa mahu bersembahyang?

Mana boleh menjadi muslim tanpa mahu memelihara kehormatan menjaga kesucian pemakanan (bukan menjaga hanya khasiat dan jenis pengambilan dari sudut kuantiti dan kualiti smeata-mata)

Kehormatan wanita khususnya ialah dengan membantu kaum lelaki agar tidak melakukan dosa apabila kesemua wanita memelihara cara berpakaian.


Ini isu terpencil?


Ini isu ummah.






Saksi-Saksi Ku

Catatan tatkala di Mozah Centre :

Sambil melayani bacaan-bacaan hafalan rakan-rakan kelas fikiran saya membaca lipatan hati yang sering berbicara sendiri...

Adakah Al-Quran tidak tidak mewacanakan sifat intelek kepada pembacanya?

Apakah harus pembaca Al-Quran itu dari khalayak yang serba dhaif dan serba mundur sisi fizikalnya?

Adakah sejarah di dalam Al-Quran tidak berulang dan tiada wujud perwatakan baru bagi masyarakat dunia pada hari ini?


Keunggulan bahasa Al-Quran yang menyuburkan kepelbagaian bahasa untuk dihayati sifat insan seperti terlihat dirundumkan oleh bahasa inggeris dan ahli masyarakatnya yang kehilangan jati diri berperibadi sebagai seorang muslim sehingga kelancaran untuk menemukan bagi membina sifat buday dari Al-Quran tidak sepenuhnya aktif menjadi aktiviti ummat.


Saya berasa 'sakit' dengan hak-hak yang dibentuk isunya oleh laras-laras ideologi.


Berasa marah dan kecewa dengan kegagalan hijrah menjadi ciri bagi muslimin yang beramanah dengan imannya.


Saya tidak tahu mahu menghalakan pandangan ke mana lagi tatkala sikap penceroboh dan pencabul yang tidak bermaruah mulai menzahirkan kehadiran mereka di mana-mana sahaja interaksi yang boleh dicapai melalui hubungan interaksi jalur fiber optik dan gelombang.


Di manakah masyarakat mukmin setelah pintu pra akhir zaman sudah terbuka?

Di manakah generasi rabbani yang membaca Al-Quran sejak sekian lamanya menjelang terbukanya pintu pra akhir zaman ini?

Di manakah penutur bahasa Al-Quran ini yang didakwa kaya raya berkuasa terhadap nilai kuasa membeli tatkala pelbagai pintu pra akhir zaman sudah dibina sejak sekian lamanya?


Berasa sedikit gusar seketika tatkala seperti wujud keinginan bagi menampilkan hanya jenis ras etnik tertentu sahaja bagi mewakili Asia Jauh setelah Asia Tengah sudah bercaca merba variasi etniknya.


Dicatatkan renungan minda ini di skrin mini agar ia tidak dilupakan :

Rakyat tionghua di tanah air ku dapatkah memahami bahawa mereka mempunyai tanggungjawab yang sangat besar untuk melintasi rintangan yang disediakan untuk mereka setelah selama ini mereka amat memahami sifat sebenar seorang muslim melayu di tanah air kami tidak berjudi, tidak meminum arak, tidak berzina, tidak memakan makanan yang tidak halal, tidak mengambil hak bukan muslim dan pelbagai ketidakbolehan terhadap aktiviti yang dilarang untuk kami melakukannya oleh islam?


Bolehkah mereka beramanah dengan hukum-hukum fikh kami yang selama ini telah mereka hayati oleh pergaulan baik di antara ibu bapa serta datuk nenek kami selama ini?


Apakah upaya Asia dibina oleh ras cina dari kalangan rakyat yang dilahirlkan oleh tanah air kami?

Rabu, 9 Januari 2013

Kisah Sebuah Laptop Yang Di Khianati

You are stupid when you think thanaif is a smart phone user.


You are really out of mind to use my pen names - thanaif, tejathanaif and eilahaniff.


Blog.spot.com is out of mind to delete my intellectual property on my notes and pictures by not permitted my rights to acces all my BentalaKendiriTunjangnyaAkarAkidah, TilikMenilikSiapaPemilik,SebelumKitaMenjadiAhliAkhiratYangMemilikMahligaiDiSyurgaAtauNeraka



YOU HAVE BAD DAYS BECAUSE YOU NEVER ASK MY PERMISSION ON MY RIGHTS on my pen names thanaif,tejathanaif and eilahaniff.

Isnin, 3 Disember 2012

Mencari Peluang Berkomunikasi

Saat saya mulai menulis saat itu juga seperti disengajakan wujud gangguan pada litar jalur optik yang menjadi talian hubungan komunikasi.

Saya seperti diganggu oleh frekuensi yang dikendalikan dari udara yang tidak dapat dipastikan dengan yakin dimana lokasinya.

Jesteru menyelarikan pelayaran siber dengan rangkaian telefrekuensi yang boleh difahami di dalam bahasa saya sendiri yakni bahasa melayu/malaysia, saya dapat mengesahkan sememangnya wujud interaksi yang dibina dengan penuh rahsia melalui mikroeletronik yang dikendalikan menerusi mesin robotik yang tidak sepenuhnya difahami oleh khalayak dari aliran agama.

Mencermati penggunaan cakera pada jalur pengkomputeran terlalu banyak yang terabaikan pada sisi amar makruf dan nahi munkar apabila contoh pada teladan masih kudwah hasanah untuk anak-anak muslim dibentuk oleh teladan yang tidak dituntut untuk menjadi ikutan.

Iman tidak lagi boleh dikurung atau dipenjarakan dengan hanya berlingkar di kalangan mereka yang beriman sahaja tatkala setiap muslim itu adalah daei menurut sisi fikrah pesanan Kekasih Allah Sallallahhualaihissalam, "sampaikanlah walau sepotong ayat."

Ayat mewajibkan solat sepenuhnya tidak dibawa oleh muslim... minda terluka emosi terlara raga lesu apabila bapa-bapa tidak menjadi idola untuk dikenali syurga, ibu-ibu masih ingin mengurat ashik leka yang melenakan oleh rasa sengsara...


“Allah sabarkan saya dengan kejahilan kafirun juga muslimin di televisyen itu. Peliharakan hati ini untuk tidak membalas apa pun senda gurau mereka kerana Engkaulah saksi ku dan saksi mereka… amen."
Lama menanti perwarwaran bermulanya kelas dari kursus bahasa  dan akhirnya hari dan tarikh serta masa disahkan yang didahului dengan majlis ringkas taaruf di dewan kuliah bagi memperkenalkan pihak pengurusan, tenaga pengajar kepada pelajar yang terdiri dari pelbagai bilang warganegara.
Tiada pengkisahan sejarah penubuhan yang menjadi hasrat saya untuk mengetahuinya selain hanya  yang dinyatakan oleh wanita bertudung ungu cerah yang bertindak sebagai pengerusi majlis bahawa sejak ia ditubuhkan lebih dua ribu pelajar yang terdiri dari bukan arab belajar di pusat ini.
Catatan minda saya menulis bahawa Ali Imraan adalah nama sebuah keluarga di dalam Al-Quran yang dikenali juga sebagai Az-Zahrawaani apabila digabungkan dengan Surah Al-Baqarah.
Pada rujukan tafsir yang saya pernah baca pada ke dua surah ini banyak dinyatakan tentang kelahiran nabi Isa (alahissalam) dan kisah ibunya Maryam. Nabi Isa alaihissalam) bukan anak Tuhan.Asas beragama dibina oleh tauhid yang tidak menyekutukan Allah sebagai Pencipta.
 Pengerusi mengalukan kehadiran kami dan memperkenalkan beberapa peraturan untuk dipatuhi antaranya sangat wajar kami memberikan perhatian pada niat untuk belajar, memelihara nama baik kami sebagai muslimah sebaik sahaja meninggalkan tempat pengajian kerana muslimah wajar memberikan makna yang baik kepada makna menuntut ilmu di pusat ini.
Beberapa pandangan dan pesanan iman turut disampaikan oleh Ukhtie Faridah sebelum kami diperkenalkan kepada guru yang bertanggungjawab ke atas kami selama setahun belajar di pusat itu.
Dan di situlah kami berpandang mata dengan Muallimah Sanaa’ seorang wanita yang cantik dengan keaslian wajah sebagai etnik arab Palestein yang berasal dari Jordan.
Usianya masih muda. Fasih berbahasa inggeris dan sangat merendah diri saat berhadapan dengan kelemahan kami yang sesekali beraksi bagaikan ‘membetulkan’ guru lantaran sangat peka pada pekara baru yang masih tidak dikuasai oleh kami.
Nurani seorang arab adalah bersih.
Sebagaimana kalimah ‘khalas’ yang bermaksud ‘sudah/ok / baik’ nurani kebersihan jiwa ini diserlahkan oleh guru arab yang saya temui selama belajar di kedua pusat ini.
Apa sahaja yang menjadi percanggahan atau wujud pertindihan pandangan hatta ke atas titik bagi huruf hijaiyah mereka tidak cuba mahu untuk menyerlahkan siapa yang benar atau siapa yang khilaf selain dari merujuk pada Al-Quran
Lembut dan mesra beramah tamah dengan kami.
Dan saya saling berjabat tangan dengan rakan setanah air yang buat pertama kalinya bertemu.
Empat darinya adalah wanita dari Indonesia.
Antara sembilan atau sepuluh darinya adalah wanita dari Pakistan dan India.
Dan dua wanita dari Turki.
Al Quran meminta kita berfikir berdasarkan dalil bukan hujjah.
Keluasan makna yang disuratkan oleh tafsir dan maksud di dalam Al-Quran yang perlu digali bukan ayat dan kalimah surah-surahnya yang dijamin tidak terubah perlu dibangkitkan.
Adakah kita mampu menahan cahaya dari bersinar?