Rabu, 4 Julai 2012

Jangan Marah Ya

'Insan' tidak sedia membina di atas keruntuhan atau tertawa di atas tangisan orang lain

Suami ku bukan pekerja di Qatar Petroleum.


Suami ku pernah gagal untuk mendapatkan tugas di Ras Laffan setelah gagal mendapatkan tugas di Qatar Foundation.

Suami ku adalah bekas pekerja Lembaga Letrik Negara yang kemudiannya diswastakan menjadi Tenaga Nasional Berhad yang menamatkan perkhidmatannya sebagai Jurutera setelah selesai membayar wang pinjaman biasiswanya ke Universiti Missiouri selama empat tahun di dalam jurusan Eletrik dan Kuasa.

Dia mendapat ijazahnya pada tahun 1986.

Dia membayar semua wang rakyat yang diamanahkan yang digunakan untuk menanggung pelajarannya  dengan berkhidmat  selama sebelas tahun di TNB sebelum memulakan perkhidmatan di salah sebuah syarikat swasta.

Pada masa yang sama dia sedang bertungkus lumus untuk menjelaskan baki tanggungan hutang-hutangnya yang masih ada.

Dia memberikan perkhidmatan terbaiknya selama hampir dua puluh empat tahun sebagai ‘kuli’ professional yang tidak mengaut apa-apa keuntungan selain apa yang layak untuk diperolehinya di atas tawaran yang diberikan.


Apa yang lebih penting ialah suami ku memotong keratan iklan dari surat khabar bagi memohon jawatan di syarikat  tempat dia sedang berkhidmat bukan menalipon sepupu atau ibu saudaranya bagi mendapatkan jaminan yang boleh  mempengaruhi penemuduga bagi mendapatkan jawatan di syarikat ini.

Jika kami kaya sila semak berapa kalikah perjalanan kami ke tanah suci Mekah dan Madinah dalam masa enam tahun ini.

Kami masih tidak mampu kerana jika kami mahu berziarah kami mahu membawa anak-anak bersama.

Kami ke tanah suci pada tahun 1992 dibiayai oleh aruah bapa dan emak suami bukan dari wang suami saya yang berterus terang menyatakan dia masih belum mampu ketika itu namun kasih sayang antara ibu dan bapa wajarkah mahu dipertikaikan?

Dan sepanjang hampir tujuh tahun di sini hanya sekali sahaja saya menemani perjalanan suami ke Republik Czech dengan menggunakan mata yang dituntut dari perjalanan udara kami bersama Qatar Airways.

Selama berada di Qatar hampir tujuh tahun kami hanya berkesempatan bermusafir ke Oman dan ke Emeriah Arab Bersatu sekali sahaja dan kali ke duanya kami membawa bersama emak yang berziarah ke Qatar.

Apakah kesemua kisah peribadi perlu diceritakan?

Saya mungkin bersifat kasar  berbanding suami untuk menyatakan bahawa ekuiti saham ‘keparat’ yang dimiliki oleh status korporat melayu untuk mendapat milik sebagai pemilik syarikat yang sebenarnya dengan perolehan ekuiti ini orang melayu TIDAK BOLEH MEMBUAT KEPUTUSAN kerana semua jawatan esekutif dan ‘Lembaga Pengarah’ adalah jawatan yang berbeza kuasa dan kapasitinya untuk sebuah syarikat kecil yang masih sepenuhnya dikendali uruskan oleh rakyat Irish yang kini kaki tangannya hanya terdiri dari enam orang sahaja yang berbangsa melayu.   

Kepada mereka yang sering mengungkap secara rahsia bahawa  pemikiran saya sebagai memiliki faham perkauman perlu lebih rasional untuk berfikir tentang sikap mereka terhadap catatan-catatan saya  apabila hampir 99% pekerja syarikat ini ialah dari keturunan India selain pekerja Filipina di samping pekerja rakyat eropah.

Tahukah mereka bahawa ini adalah syarikat melayu!

Adakah syarikat-syarikat orang melayu hanya mempunyai pemilikan di atas kertas sahaja?

Lantas saya pernah bertanya dahulu apakah sikap bijak  dalam ketika menguruskan sistem keewangan kita sedia membeli kertas hutang?

Waktu itu anda semua sinis bertanya saya dari kelulusan universiti mana…

Saya pernah bertanya dahulu apakah halal atau haram apabila aktiviti menjual hutang, menjual kertas hutang dan akaun hutang?

Adakah membeli hutang dengan tunai boleh dianggap JAHIL DAN BODOH? (merujuk pembelian individu)

Membeli harta diketika harga rendah adakah bijak setelah melalui proses ini kita memiliki harta?

Adakah proses membuat belian pada harga rendah yang disengajakan bagi mendapat keuntungan pada jangka masa singkat dianggap sama dengan membeli harta ketika harganya rendah?


Ada yag lebih penting dari isu di atas  kepada minda saya yang kini berada di sini  (negara Teluk) iaitu :

Adakah dunia dan lokasi serta wilayah tertentunya masih dipajak gadaikan dengan tempuh 99 tahun dilakukan di antara Syeikh di Semenanjung Tanah Arab dengan rakan kongsi barat dan eropah mereka?

(saya masih membaca dengan kadar perlahan kebanyakan buku-buku)

Saya perlu meneruskan catatan lama tanpa peduli dengan gangguan anda yang tidak berimejkan manusia pintar terhadap ketiadaan ketrampilan dan ijazah saya.

Apakah jenis Pajakan dan Gadaian Tanah-Tanah Dunia menjadi asas kepada perniagaan atas hutang yang impaknya TIDAK UPAYA MENSEJAHTERAKAN UMMAT masih mahu diberikan penanggungjawabannya kepada negara-negara yang menjadi punca kepada krisis kemanusiaan sejak dekad-dekad ini?

Apabila anda mengirimkan soalan itu kepada penyanyi kepada pelakon kepada komedi kepada pelacur kepada ahli sukan kepada juruwartawan juru media dan juru foto dan kepada orang awam kepada doktor perubatan kepada guru dan kepada kanak-kanak dan pelajar, apakah jawapan mereka?

Senada dengan jawapan ahli politik dan ahli ekonomi?

Bagaimana pula dengan jawapan ahli badan organisasi bukan kerajaan yang memerlukan dana?





Jumaat, 8 Jun 2012

Kita Tidak Wajar Menipu.

Pusara aruah abah di tanah perkuburan Islam Simpang Lima Klang



Bagaimanakah mengusahakan agar catatan lama boleh diulang dan mulakan semula penulisannya tanpa gangguan?

 Keluhan perlahan terlontar tanpa sambutan.

Saya bukan orang India dan bukan pula orang Cina.

Saya tidak faham mengapa mereka masih  mempertalikan nama pena saya dengan etnik india.

Nama saya ialah Lelawati binti Mohd Ali seorang wanita melayu muslim yang dilahirkan tepat jam 8.18 pagi hari Rabu bulan Jun 1963 bersamaan 19 Muharram 1383 di Rumah Beranak Hospital Daerah Klang Selangor.

Rumah kediaman emak dan abah saya pada waktu itu ialah No : 2 Police Barracks Klang yang kini tapak lamanya berlokasi di belakang Balai Polis Daerah Klang yang juga bersebelahan dengan Gedung Raja Mahadi, sebuah bangunan berwarna hitam bersebelahan dengan bangunan Jabatan Bomba Daerah Klang.

Saya dilahirkan sebagai kembar yang ke dua bagi pasangan Aruah PC 14556 Mohd Ali bin Ahmad dengan Nafsiah binti Salleh.

Ibu saya berusia dua puluh lapan tahun ketika melahirkan saya.

Arwah abah saya meninggalkan dunia ketika saya berusia tujuh tahun. Ketika itu usia abah  empat puluh tahun akibat 'fructure skull with central humarlaps' - ahh tulisan seorang doktor memang seperti cakar ayam hanya dia sahaja yang boleh membacanya.

Saya tidak dapat membaca catatan Dr.D.D Murugam (Ceylon) yang ketika itu berkhidmat di Rumah Sakit Assunta, Petaling Jaya mengesahkan sijil kematian aruah abah pada tahun 1970.

Kepalanya tercedera setelah tergelincir jatuh bersama motosikal berkuasa besarnya di jalanraya yang mungkin pada waktu itu masih di dalam pembinaan di satu tempat bernama Sungai Way sewaktu mengiringi DYMM Almarhum Sultan Selangor ketika itu DYMM Al Marhum Sultan Abdul Aziz Salehuddin Shah Ibni Al Marhum Sultan Hishamuddin Alam Shah Al Haj.

Emak dan abah saya adalah orang melayu yang tidak mempunyai kacukan dengan mana-mana darah dari etnik keturunan lain.

Emak berasal dari Kampung Terentang Kuala Pilah di negeri Sembilan manakala aruah abah dilahirkan di Kampung Geylang, Simpang Pertang Kuala Kelawang juga di Negeri Sembilan.

Satu-satunya buku belian aruah abah yang saya baca ketika berusia lapan tahun ialah Bersama Sang Surya sebuah buku yang berkulit tebal mengenai cerita-cerita rakyat di seluruh dunia.

Antara kenangan yang masih diingati ialah pernah dibawa oleh aruah abah menonton wayang tayangan gambar cerita perang cina di panggung wayang yang kosong di Klang.


Sebenarnya ada isu yang lebih besar di minda saya apabila membawakan cerita tentang arauah abah saya.

Saya berasa musykil terhadap perkara rahsia yang disengajakan oleh rangkaian software dari paparan internet yang masih menyediakan senggaraan media untuk berfitnah terhadap isu kegenderan.

Lalu saya berujar seolah-olah sedang berbual-bual dengan mereka yang tidak tahu berbahasa melayu.

Ujaran saya ialah :


Who's 'daddy' will be willing to be fucking by young girls?

Does Apple still be the reason of the split banana - means do we will say no to prostitute but yes to masturbation?

Mind if i write 'syiit fucking'  'daddy' or 'mummy' when imagination of sexuality being design during writing the story to be told as part of creativity of literal thinking.

We must cook the 'red meat' and serve it as a dog food, means : my issue is no women in mukminah saff want to take man place as a father or as a leader in any house.

'What is your intention with all this after almost seven years we have a 'chatting' - just to have fun to being naked?'

Muslim women still stay at home not because they are a 'slave' but they have a kindness and respected on their Al -Quran order to be a assistant to their husband.

Do you understand meanings of muslim women have a kindness and respected to their Al-Quran order not just their husband order?

What must you do to make our muslim man look idiot?

Ahhhhhh akhirnya saya hanya berbual dengan minda sahaja.





Sabtu, 12 Mei 2012

Novel Siapa Yang Dikau Baca Tatkala Bukunya Tiada/ نوۏيل سياڤا يڠ دكااو باچ تتكالا بوكوڽ تياد ساي تيدق سوك بوديا بارت.




نوۏيل سياڤا يڠ دكااو باچ تتكالا بوكوڽ تياد

ساي تيدق سوك مليهت وانيتا مسلم بربيكيني.

ساي منچابر ڤرادبن بارت يڠ مڠڬاريسكن مودن انتاراڽ اياله دلتقكن ڤد ڤاكاين يڠ تيدق ممولياكن وانيتا.

انق ڬاديس ساي سيتي هانن كتيك اين سداڠ منونتون چريتا ءبودوهء دري تركيا. :﴾

قيصه سأورڠ ڬاديس يڠ دڤركوس دان دڤقسا مميليه ساله سأورڠ للاكي-للاكي كڤارت ايت اونتوق دكاهويني. منمبه ڤاره اڤابيلا ڬاديس ايت برهادڤن دڠن قرينه كاكق ايڤرڽ يڠ كترلالوان دبريكن كواس د دالم كلوارڬ ابڠڽ سنديري.

لازيم صفة مودن للاكي سماكين منجادي ڤڠچوت دان هيلڠ كبرانيان اونتوق مڠاكوي كسالهن. 

للاكي-للاكي كڤارت يڠ مروڬول ڬاديس ايت تتڤ ككال هيدوڤ دالم كادأن سليسا تنڤا ببنن دوسا، سام سڤرتي قيصه وينتر سونتا يڠ منجاديكن دوسا ايبو باڤ ڤرلو دببنكن ك اتس انق-انق يڠ درنچانكن اڬر دسلامتكن اوليه ڤيهق يڠ برساءيڠ اونتوق مربوت ڤلواڠ دان كسمڤتن ك اتس كسوكرن يڠ مرينتڠي كهيدوڤن ڬاديس يڠ دڤركوس ايت.

اڤاكه يڠ بارو د سيني؟

سام سڤرتي قيصه سبواه نوۏيل يڠ ڤرنه ساي باچ دري إندونيسيا.
جك تيدق سيلڤ بوكو ايت برجودول ميل كرميل. تنتڠ ڬاديس يڠ دڤركوس سوقتو مڠحاضيري جاموان تمت ڤرسكولهن. ڤروڬول ايت كمودينڽ ممينتا اونتوق بركهوين دڠن ڬاديس يڠ برادا د دالم دلمم اونتوق مڠڬوڬوركن جنين يڠ تيدق دايڠيني ايت. اڤابيلا دنصيحتي اوليه ايبو باڤ دان كلوارڬ ﴿جك تيدق سيلڤ﴾ ڬاديس اين منروسكن كهميلن تتاڤي ممبنچي انق ايت.

سلبيهڽ تيدق دايڠتي لاڬي.

اڤاكه كسن اڤابيلا چريتا د دالم بوكو سڤرتي اين دماسوقكن ك دالم تيليۏيشين؟

اديڬن ڤربواتن سايك س دان ڤاڤرن بواه دادا وانيتا اتاو ڤوڠڬوڠ للاكي؟
ايت سهاج يڠ اكن منداڤت سنتوهن اوتام؟

دري زمان توق نينيق مويڠ تردهولو اديڬن برتلنجڠ بولت اين سوده دمعلومي منجادي سني يڠ دبريكن ڤياواين تيڠڬي كران برنيلاي حاصيل كرياتيف . ادكه كيني انق چوچو چيچيت جوڬ ممڤرجواڠكن حق اونتوق برتلنجڠ بولت كران براس ممڤوڽاءي كبيبسن؟
موڠكين كترلالوان اونتوق مليهت ينكريدبلي هولق برتلنجڠ بولت اڤابيلا منجالني ڤروسيس ڤروبهن متسي يڠ ككال برسلوار والاو ڤون ڤوڠڬوڠ ڤه دان بواه كمالوانڽ ممبسر.

بسركه كمالوان مو توان؟ تاجوق بارو چاتتن د بلوڬ مولتيڤلي ساي.
مڠاڤ اڬكڽ چاتتن د بلوڬ مسافر وانيتا ملايو مسلم تيدق دڤاڤركن؟

اڤاكه تونتوتن ڤمبلاجرن ڤنديديقن سيك س دكلس ممبردايكن اونتوق دكورڠكن ڤرتمبهن ڤندودوق اتاو ڤرزناان اكن دأڠڬڤ سباڬاي ايميج مشاركت مودن؟
بوليه جواب؟

هيلڠڽ راس مالو د دادا انق-انق مسلم، انق-انق كريستيان دان انق-انق يهودي اكن سام دان سروڤاكه منجلڠڽ اخير زمان؟

كران ايت ساي اد منچاتت ﴿تيدق برتمو ڤولا﴾ اڤاكه يقجوج دان مقجوج ايت سباهاڬين بسرڽ دتنداكن اوليه ايتنيك ويدلوچق سڤرتي ايميج يڠ دبينا باڬي مشاركت الفلبين دان يڠ سأكن-اكن دڠنڽ سڤرتي چينا تايلاند ۏيتنام ستله ككالڽ رنتاو مريك منجادي رنتاو يڠ بركچوالي امان دان بيبس؟

اين برعلاسكن ساندرن بهاوا عمومڽ مريك تيدق مڠحرمتي وقتو صلاة كبڽقان راكن مريك يڠ براڬام اسلام.﴿سوده تنتو ساي مروجوق تنتڠ انق سنديري سباڬاي ڤڠالمن﴾ سبب ڤاليڠ موده كران راكن اسلام مريك ايت تيدق برسمبهيڠ.

اين يڠ امت مڠمبيراكن سستڠه للاكي بارت كران مريك ممڤوڽاءي سبب اونتوق ممندڠ رنده كڤد قوم سجنيس مريك يڠ مسلم يڠ دراسكن سباڬاي منيڤو ديري سنديري - مڠاكو اسلام سباڬاي اڬام تتاڤي تتڤ ملاكوكن اڤ سهاج يڠ دلارڠ اوليهالقرءان - تيدق ممينوم الكحول، تيدق برزنا، تيدق برجودي، تيدق برچاكڤچبوهوڠ... تتكالا مريك جوڬ ممباچ بيبلي دان ك ڬرجا تتاڤي سديا ملاكوكن ڤركارا يڠ دلارڠ توهن.

سيفير 2 ايك س 5 دان 5 ايك س 2 سام سهاج مڠحاصيلكن 10م
مريك منجادي ساتو دڠن 99 عقل اوليه نفسو.تتكالا وانيتا منجادي ساتو دڠن 99 نفسو اوليه عقل.

ايڬو للاكي تيدق ترلتق د ايموسي وانيتا سباڬاي كسيمڤولنڽ. 

دأكه يڠ مڽالهكن ڤرتاڽان ساي ترهادڤ اڤاكه ڤروتوكول ك ليما اونتوق منجاوهكن مسلم دان مسلمات دري اڬام بوليه دبيچاراكن تنڤا راس چوريڬ دان بربنچي؟

اڤابيلا مالو سوده هيلڠ دري دادا كيت، ادكه بواه دادا يڠ دبوك اونتوق دليهت اوليه سسياڤا سهاج؟

ايسو د سيني اياله اڤابيلا مرنوڠ بينتڠ د لاڠيت جاڠن دلوڤا رومڤوت د بومي كران ملائكة جوڬ مڠهوني د دنيا مليهت كيت منروڤوڠ لامن اڠكاس مريك ...

موده اونتوق ممهمي فيزيك ڤد سكالا چهاي؟




Saya tidak suka budaya barat.

Saya tidak suka melihat wanita muslim berbikini.

Saya mencabar peradaban barat yang menggariskan moden antaranya ialah diletakkan pada pakaian yang tidak memuliakan wanita.


Anak gadis saya Siti Hanan ketika ini sedang menonton cerita 'bodoh' dari turki. :)

Kisah seorang gadis yang diperkosa dan dipaksa memilih salah seorang lelaki-lelaki keparat itu untuk dikahwini. Menambah parah apabila gadis itu berhadapan dengan karenah kakak iparnya yang keterlaluan diberikan kuasa di dalam keluarga abangnya sendiri.

Lazim sifat moden lelaki semakin menjadi pengecut dan hilang keberanian untuk mengakui kesalahan. 

Lelaki-lelaki keparat yang  merogol gadis itu tetap kekal hidup dalam keadaan selesa tanpa bebanan dosa, sama seperti kisah Winter Sonata yang menjadikan dosa ibu bapa perlu dibebankan ke atas anak-anak yang direncanakan agar diselamatkan oleh pihak yang bersaing untuk merebut peluang dan kesempatan ke atas kesukaran yang merintangi kehidupan gadis yang diperkosa itu.


Apakah yang baru di sini?


Sama seperti kisah sebuah novel yang pernah saya baca dari Indonesia.
Jika tidak silap buku itu berjudul Mila Karmila.


 Tentang gadis yang diperkosa sewaktu menghadiri jamuan tamat persekolahan. Perogol itu kemudiannya meminta untuk berkahwin dengan gadis  yang berada di dalam dilemma untuk menggugurkan janin yang tidak diingini itu. Apabila dinasihati oleh ibu bapa dan keluarga (jika tidak silap) gadis ini meneruskan kehamilan tetapi membenci anak itu.

Apakah kesan apabila cerita di dalam buku seperti ini dimasukkan ke dalam televisyen?

Adegan perbuatan sex dan paparan buah dada wanita atau punggong lelaki?


Itu sahajakah yang akan mendapat sentuhan utama?

Inikah tugas sebenar bagi karyawan dari khalayak seniman dan penulis serta pengamal media di dunia muslim yang berasa diglobalisasikan oleh lokasi mereka yang berada di tengah-tengah benua dunia?

Dari zaman tuk nenek moyang terdahulu adegan bertelanjang bulat ini sudah dimaklumi menjadi seni yang diberikan pengiktirafan kerana kononnya mempunyai hasil kreatif tinggi yang imaginasinya diberikan perwatakan?

 Adakah kini anak cucu cicit kita juga memperjuangkan hak untuk bertelanjang bulat kerana berasa mempunyai kebebasan dan hak-hak yang perlu dihormati?


Mungkin keterlaluan untuk melihat Incredible Hulk bertelanjang bulat apabila menjalani proses perubahan mutasi yang kekal berseluar walau pun punggong peha dan buah kemaluannya membesar.

BESARKAH KEMALUAN MU TUAN?
 Tajuk baru catatan di blog multiply saya mengapakah agaknya catatan di blog Musafir Wanita Melayu Muslim tidak dipaparkan?

Apakah tuntutan pembelajaran pendidikan seks dikelas memberdayakan untuk dikurangkan pertambahan penduduk atau perzinaan akan dianggap sebagai imej masyarakat moden?



Bolehkah menjawab persoalan ini?

HILANGNYA RASA MALU di dada anak-anak muslim, anak-anak kristian dan anak-anak yahudi akan sama dan serupakah menjelangnya akhir zaman?

Kerana itu saya ada mencatat (tidak bertemu pula) apakah Yakjuj dan Makjuj itu sebahagian besarnya ditandakan oleh etnik wedlock seperti imej yang dibina bagi masyarakat Filipina dan etnik
 yang seakan-akan sewajah yang sama seperti Cina Thailand Vietnam setelah kekalnya rantau mereka menjadi rantau yang berkecuali aman dan bebas?


Inikah
 yang amat mengembirakan sesetengah lelaki barat kerana mereka mempunyai sebab untuk memandang rendah kepada kaum sejenis mereka yang muslim yang dirasakan sebagai menipu diri sendiri yang mengakui islam sebagai agama tetapi tetap melakukan apa sahaja yang dilarang oleh Al Quran dan pesanan Rasul mereka Nabi Muhammad sallallah hu alaihiwassalam supaya  tidak meminum alkohol, tidak berzina, tidak berjudi, tidak berbohong... tatkala lelaki-lelaki ini juga membaca Bible dan ke gereja tetapi masih sedia melakukan perkara-perkara yang dilarang oleh Tuhan mereka?


Sifir 2 x 5 dan 5 x 2 sama sahaja menghasilkan 10M.


Tidakkah lelaki-lelaki mempunyai 99 aqal dengan hanya satu nafsu tatkala wanita-wanita mereka mempunyai 99 nafsu dengan hanya satu aqal sahaja?

Undang-undang keluarga Islam menganjurkan pengadilan yang membawa kepada tercapainya keredhaan Allah.


Siapakah yang mengenal Allah?

Sudah pasti bukan penganut agama lain.

Sudah pasti orang-orang yang mengucapkan kalimah syahadah dan percaya tentang kewujudan Pencipta serta menerima Nabi Muhammad sallallah hu alaihiwassalam sebagai Rasulullullah.


Sudah pasti bukan mereka yang tidak mendirikan solat, bukan mereka yang tidak berpuasa di bulan Ramadhan, bukan mereka yang tidak membayar zakat, bukan mereka yang tidak berusaha untuk menunaikan fardhu haji di Baitullah, bukan mereka yang tidak percaya kepada Allah, bukan mereka yang tidak percaya kepada para Malaikat-malaikatNya,
bukan mereka yang tidak percaya kepada Kitab-KitabNya, bukan mereka yang tidak percaya kepada Rasul-RasulNya, bukan mereka yang tidak percaya kepada Hari Akhirat, bukan mereka yang tidak percaya kepada Qada' dan QadarNya dan bukan mereka yang tidak tahu bagaimana bertaharah.


Tidakkah masjid berbeza dengan gereja walaupun yang membina bangunan ini adalah manusia dengan berasaskan satu batu bata?

Dan bukankah manusia yang membina bangunan itu bukan orang yang sama yang membina bentukkan lakaran bagi lukisan sebuah bangunan?



"Dialah Yang Awal dan Akhir."



EGO LELAKI TIDAK TERLETAK DI EMOSI WANITA sebagai kesimpulannya. 

Diakah yang  menyalahkan pertanyaan saya terhadap APAKAH PROTOKOL KE LIMA UNTUK MENJAUHKAN MUSLIM dan MUSLIMAT DARI AGAMA boleh dibicarakan tanpa rasa curiga dan berbenci?

APABILA MALU SUDAH HILANG DARI DADA KITA, ADAKAH BUAH DADA YANG DIBUKA UNTUK DILIHAT OLEH SESIAPA SAHAJA?

ISU DI SINI IALAH APABILA MERENUNG BINTANG DI LANGIT JANGAN DILUPA RUMPUT DI BUMI KERANA MALAIKAT JUGA MENGHUNI DI DUNIA MELIHAT KITA MENEROPONG LAMAN ANGKASA MEREKA ...

MUDAHKAH
 UNTUK MEMAHAMI FIZIK PADA SKALA CAHAYA SETELAH ANGKA_ANGKA BOLEH DIBACA?


Pencuri Siber

'setan' telah berjaya mencuri password blog-blog saya. Telefon C903 ini kekal dinafikan hak tuntutan ke atas pencuri-pencuri siber yang tidak mengetahui tentang makna kebenaran dan meminta izin.

Saya mencuba mengakses untuk menggunakan blogger menerusi hp untuk mudah memuatnaikkan gambar setelah Mini Laptop ini tidak membenarkan akses bluetooth divice menerima C903.

Saya tidak tahu apakah tujuan mereka.

Jumaat, 27 April 2012

Membaca Diri Sendiri



20 hb April 2012 – Jumaat


Pemblog bersama dengan emaknya yang dibawa berkunjung menziarahi keluarganya di Qatar.


Emak dimasukkan ke hospital Daerah Klang setelah mengalami sakit di bahagian dada dan berasa kepenatan apabila melakukan rutin hariannya.

Perkembangan mukhtahir emak diberitahu oleh kakak ku Arinawati yang mengirimkan pesanan ringkas ke peti inbox C903.

Berada jauh dari tanah air menjadikan berita tentang emak adalah penting dan mendapat perhatian utama.

Setiap hari keadaan emak diberitahu dengan terperinci oleh anak-anak saudara ku Nur Atikah dan Nur Qistina yang bertindak mengambil cuti untuk menjaga nenek mereka.

Pagi ini 20 hb April saya memberikan pandangan kepada Nur Atikah setelah mengetahui dari kakak ku Norlea yang menyatakan mereka sedang berusaha untuk mendapatkan sokongan bagi mendapatkan emak rawatan rujukan ke hospital HUKM atau IJM (Institiut Jantung Negara)

Saya menolak untuk emak disusulkan bagi mendapatkan rawatan susulan ke HUKM.

Saya menolaknya dengan tegas menyatakan bahawa selama emak mendapat rawatan rujukan di hospital itu emak tidak disahkan sebagai pesakit jantung walau pun beberapa hari dimasukkan ke wad bahagian kardiologi.

Emak wajar dirujuk ke Institiut Jantung Negara dan mendapat pengesahan Hospital Daerah Klang yang mahu memastikan keadaan sebenar emak lantaran pihak hospital meminta sehingga esok (21 hb April 2012) bagi memantau keadaan emak yang masih berasa pening dan berasa tekanan di bahagian dada.

Biarlah emak disahkan samada berhadapan dengan masalah jantung atau tidak setelah HUKM tidak mengesahkan emak sebagai pesakit jantung.


Saya masih mengingati dengan jelas bagaimana doktor yang ditemui pada pagi setibanya saya di tanah air dari Qatar tahun lalu.




Saya pulang bersendirian kerana emak sering sakit pada ketika itu



Emak dan salah seorang anak saudara pemblog

Bualan dan informasi serta perbualan kami adalah seperti ini :

LelawatibintiMohdAli : Boleh doktor nyatakan keadaan emak saya?

Doktor : Emak puan tidak menghadapi masalah jantung. Kami telah membuat banyak ujian dan tidak menemukan masalah itu.

LMA : Apa sebenar masalah emak saya?

Doktor : Mungkin sintom dari putus haidh.

Saya pada waktu itu ingin sekali menggambarkan perasaan hati dan melontarkan seluruh rasa emosi kepada doktor muda ini dan rakannya yang saya kira masih menjalani latihan amali setelah lulus dan berjaya menjadi seorang perawat. Menjadi lebih malang ke dua-duanya  doktor lelaki.

Emak melahirkan saya ketika emak  berusia 28 tahun.
Ketika ditinggalkan oleh suaminya emak berusia sekitar 35 tahun yang bermakna emak saya berhenti menjalankan aktiviti seks apabila tidak berkahwin semula bagi menjaga kami adik beradik.

Pada usia antara 36 tahun dan 45 tahun emak secara tiba-tiba mendapat serangan sakit jantung akibat tekanan berhadapan dengan perkara biasa di dalam kehidupan sewaktu bersendirian menguruskan kehidupannya berhadapan dengan masalah-masalah anak-anak yang turut menjadi amanah untuk emak menyelesaikannya.

Sejak itu emak menjadi pesakit tetap yang mendapat rawatan di Hospital Besar Kuala Lumpur.

Beberapa kali emak dimasukkan ke hospital ini dan saya masih ingat bersama kakak-kakak kami bergilir-gilir menaiki bas Foh Hup untuk menemani emak dan hanya duduk di bawah pokok sementara menanti waktu melawat di sebelah petang bermula jam pukul 5 petang dan hanya tiba semula di rumah sekitar jam sembilan atau sepuluh malam kerana pada waktu itu kesesakan dari Kuala Lumpur dan hentian Pudu Raya ke Jalan Ceras sehingga ke Kajang mengambil masa yang lama oleh sistem jalan raya yang masih belum mempunyai lebuhraya.


Sejak itu emak mula memakan ubat sakit jantung.

Sehinggalah sekitar usia emak menghampiri enam puluh tahun emak benar-benar bebas dari masalah kesakitan dada dan tidak lagi memakan pil ubat jantung. Sementelahan kami semua semakin meniti usia yang lebih matang dan sudah dapat menyembunyikan masalah-maslaah rumah tangga dari pengetahuan emak dan menguruskan hal-hak anak-anak tanpa terlalu banyak mendedahkannya kepada emak melainkan apabila kami memerlukan nasihat emak.

Emak tetap seorang emak yang mengetahui apa sahaja tanpa diberitahu.
Walau bagaimana dirahsiakan emak tetap mengetahui masalah-masalah kami menerusi bahasa badan dan raut wajah kami.

Saya yakin pada sekitar usia lima puluhan emak sudah putus haid dan apabila diusulkan bahawa kesan dari putus haidh sebagai rumusan doktor  mengenai emak yang dimasukkan ke wad Kardiologi, sukar saya menyatakan dengan benar perasaan saya ketika itu.


Selepas lebih dua puluh tahun wajarkah sintom ini kembali mengimpakkan kesihatan emak?


Saya berbalas kata dengan niat mahu doktor itu lebih beretika sebagai seorang doktor tatkala secara tidak sedar meluahkan rasa bahawa emak saya seperti ‘saja-saja merasa sakit itu dan sakit ini’ … 

Kepada saya emak adalah seorang tua dan sudah tentu dia tidak mahu ke hospital jika dia tidak sakit.


Walau pun sekadar angin yang menjadi akhir analisanya kesan dari sakit yang emak rasakan saya semakin gusar dengan perilaku petugas di hospital yang tidak sensetif dengan usia pesakit yang seolah-olah pesakit dari kalangan kanak-kanak lebih diutamakan oleh telatah yang dianggap manja manakala ‘kesakitan’ pesakit berusia’ yang benar-benar lara dianggap sebagai karenah yang disengajakan.


Pagi tadi suara emak  agak parau. Kesan dari pengambilan beberapa jenis ubat yang terdahulu dari itu mendapat suntikan bagi mencairkan kepekatan darahnya.

Apakah darah emak kekurangan oksigen?

Kami bukan orang kaya yang boleh membayar dengan harga yang tinggi bagi  mendapatkan tukaran darah setiap tahun atau enam bulan sekali yang menggunakan  kaedah menukar ganti darah bagi memiliki kecergasan sebagai seorang yang muda usianya.


Apakah wujud perkhidmatan simpanan dari tabungan darah dijual kepada orang-orang kaya oleh hospital-hospital demi mendapatkan wang walau pun mendapat peruntukkan malah di hospital-hospital swasta yang didana oleh korporat dan diuruskan oleh korporat juga menjalankan kaedah ini setelah harga ubat meningkat oleh keperluan menghormati akta perjanjian bebas dagangan dengan Negara luar?


Wajarkah seorang doktor tidak mengetahui sejarah pesakit?


Ingin dinyatakan usahlah mengganggu dan cuba menginteraksikan usaha saya dengan berbagai penyakit khususnya kanser atau aids kerana penyakit ini tetap wujud bila doktor dan jururawat juga merokok  serta minum alkohol selain ada yang sedia melakukan seks tanpa nikah.



Membaca diri sendiri memerlukan sesuatu untuk ditulis tetang diri sendiri bukan dengan menulis tentang orang lain.


Kaedah untuk menolak fitnah dan pembohongan dajjal sangat wajar disegerakan jika benar kemelut ummah mahu disediakan cara penyelesaiannya dengan mengasuh untuk sedia berkata benar.





Mereka Masih Mencuri Catatan Saya

Emak pemblog bernama Hajjah Nafsiah binti Salleh


Emak saya (Hajjah) Nafsiah binti Salleh kini berusia hampir 78 tahun. Dia dilahirkan pada tahun 1934, bulan Ogos pada 13 haribulan.
Alhamdulillah pada 11 Muharram 1436 Hijrah bersamaan 4 November 2014 emak saya telah diberikan rezeki usia 80 tahun dengan kesihatan yang masih baik tanpa penyakit-penyakit yang berat.

Keluarga saya (keluarga Hajjah Lelawati binti Mohd Ali) setakat ini masih belum ada yang meninggal kerana penyakit kanser, kencing manis, HIV atau penyakit-penyakit  berat yang lainnya.

Keluarga Lelawati binti MohdAli tidak mempunyai sejarah kematian disebabkan oleh kanser sehingga catatan ini dibaik pulihkan (11 Muharram 1436Hijrah bersamaan 4 November 2014)

Alhamdulillah.

Setakat ini dari nasab aruah uwan saya (Hajjah Tiami binti Sulit), emak dan adik beradk serta saya sendiri tidak ada yang melahirkan bayi yang cacat atau mempunyai anak-anak  ‘down sindrom’. Alhamduillah.

Dan sehingga catatan ini dibaik pulihkan pada 11 Muharram 1436Hijrah bersamaan 4. November 2014 masih belum ada di antara jurai dari sebelah pihak aruah abah (PC14556) dan dari pihak sebelah emak, kakak-kakak serta keluarga saya sendiri yang melansungkan perkahwinan dengan keturunan lain dari bangsa lain.


(SAYA MAHU DITERIMA SERTA  DIHORMATI MENGAPA SAYA MENULIS DAN MENCATAT MENGENAI PEMANUSKRIPAN DIRI SENDIRI)


Wajar difahami mengapa saya menolak untuk dilibatkan dengan aktiviti pesakit kanser atau lain-lainnya kerana saya bukan dari keluarga orang kaya.

Emak saya sendiri bukan dari keturunan orang kaya untuk digunakan apa-apa dana bagi mendana tabung bagi membantu pesakit-pesakit yang memerlukan bantuan dan sokongan.

Adakah saya tamak?

Tidak.

Keluarga saya dan adik beradik saya masih miskin dari memiliki harta.

Secara peribadi diri Lelawati binti Mohd Ali tidak mempunyai harta di atas namanya sendiri walau pun setelah berkahwin.

Lantas kerana itu saya mempunyai hak untuk menggunakan nama saya sendiri dan nama pena saya di atas setiap catatan-catatan saya di kesemua laptop Toshiba 1 & 2, Mini Compaq dan Sony Vaio.  

Anak-anak saya dan anak-anak saudara (anak-anak kakak-kakak) saya masih ada yang belum mendapat pekerjaan walau pun ada di antara mereka yang berijazah. 

Kesan kelemahan ekonomi memberi kesan kepada semua peringkat usia tetapi tidak kepada penipu dan pencuri di medan interaksi yang upaya membuat keuntungan hasil dari idea yang kemudiannya upaya pula dipersalahkan apa-apa tuntutan atau pertikaian yang meminta diadili dan dipertimbangkan proses-proses yang tidak mudah difahami sehingga hilangnya hak untuk memiliki apa yang wajar dimiliki oleh mereka yang berhak.


Keluarga suami saya berlainan dari keluarga saya.

Dia memiliki keluarga yang mempunyai harta peninggalan orang tua mereka yang tidak ada hak untuk saya terlibat untuk mengetahuinya.

Dia mempunyai saudara dan kerabat yang menjawat jawatan tinggi di dalam sektor kerajaan dan swasta tetapi itu bukan dirinya.

Saya tidak mengambil tahu tentang harta-harta peribadi peninggalan orang tuanya.

Saya hanya menerima apa yang dihadiahkannya kepada saya yang tentunya dipersetujui oleh keluarganya.

Dia tidak pernah memberitahu saya tentang jumlah wang atau jenis harta yang dimilikinya malah gajinya juga saya tidak diberitahu dengan jelas jumlahnya.

Anda wajar malu untuk mempergunakan suami saya atau keluarganya untuk mengambil tanggungjawab di atas apa yang saya lakukan selama ini.

Saya juga tidak mempunyai apa-apa perolehan hasil dari jualan tanah atau rumah yang pernah kami miliki.

Saya tidak mempunyai saham yang boleh disabitkan dengan nama saya yang dimiliki oleh suami saya.

Insya Allah saya tidak mempunyai hutang-hutang yang tertunggak, yang lapuk atau hutang yang besar jumlahnya.

Sejak kami berkahwin sememangnya saya tidak mengambil tahu tentang urusan keewangannya atas dasar dia tidak mahu saya mengambil tahu mengenainya dan saya dari jenis yang tidak meminta kecuali hak yang saya layak untuk memiliki.


Jangan lagi sesiapa dari anda mengaitkan usaha kecil ini, nama saya dan nama pena saya dengan nama keluarga suami saya.

ADAKAH SAYA TAMAK?


Nota buat 'ANDA' yang tidak dikenali :

BERULANGKALI ANDA  BERTANYA APA YANG SAYA MAHUKAN APA YANG SAYA AKAN PEROLEHI DARI PENULISAN SEMUA INI, sejak hampir 7 tahun ini tatkala saya yakin anda sudah kepenatan membaca catatan saya di ke empat-empat laptop.


Anda mahu hanya Amerika mengubah dunia.
Anda tidak berani meletakkan diri anda berbeza dengan orang lain.
Apa sahaja dakwa Amerika itu kata-kata anda.
Apa sahaja kata-kata anda itu adalah kata-kata pengganas. J
Anda setuju sejak sekian lamanya anda didakwa sebagai ‘terrorist’ hanya kerana wajah anda seperti Bin Laden tatkala keluarga Bin Laden adalah billionaire yang berdagang dengan ahli perniagaan Amerika.


Anda setuju lelaki rupa persis arab dicabul kehormatannya tatkala mereka bergelar tahanan yang perlu mendapatkan perlindungan atas sifat persetujuan anda bahawa ketibaan askar-askar Amerika adalah bertujuan sebagai misi penyelamat, hanya kerana tahanan-tahanan itu bekas pengikut bekas Presiden Iraq yang sememangnya mempunyai takdir sebagai pembuka kepada moral ekonomi masyarakat dunia.


Anda dan bangsa anda  tidak peka tentang seseorang yang dipercayai seorang muslim ( di dalam hal ini saya tidak membaca lagi tentang etnik  ‘manassah’ atau ‘ephraim’ tatkala anda hanya memfokus untuk menjejaki nasab Yahuza) , anda tidak kisah tentang penggantungannya yang dilakukan pada tarikh 1 Ramadhan 1427 HARI KEMULIAAN BAGI ORANG ARAB.

(orang ajam tidak layak menyertai bangsa arab kerana anda mahukan kejayaan anda ini adalah milik bangsa arab)





Bolehkah anda bertanya kepada pemimpin Amerika mengapa mereka menggantung bekas Presiden Iraq pada malam bermulanya fajar Ramadhan jika benar sudah sekian lamanya kita berada di dekad moden, bertamadun dan celik intelek kerana piawaian sistem pendidikan yang telah diglobalkan sejak berakhirnya perangan-peperangan dunia.



Mungkin anda mendakwa ini isu lama.





Tidak mengapa jika begitu. Isu baru saya adakah kekal dinafikan wujudnya sebuah negeri di dunia ini yang diperintah oleh parti islam yang diketuai oleh seorang ulamak  dan ianya memenuhi pencarian masyarakat Order Lama terhadap sejauh manakah kesesuaian Islam dengan amalan demokrasi. 



Catatan ini yang siap  jam 0940 malam waktu tempatan terlebih dahulu dicuri.
  


Sabtu, 21 April 2012

Rawan Hati Sayu Yang Sepi

Sehingga hari ini keluarga Lelawati binti MohdAli tidak mempunyai sejarah kematian disebabkan oleh penyakit kanser.


Aruah Uwan Tiami binti Sulit.


Aruah uwan (nenek di sebelah emak saya) bukan orang kaya. Uwan memang miskin. Tetapi dia tidak pernah memburukkan adik beradik dan sanak saudaranya. Uwan tidak pernah tamak dengan apa yang dimilikinya. Dia hanya seorang penoreh getah dan penanam padi sejak zaman mudanya di samping mengambil upah menoreh getah milik kebun orang kampong.



Rumah adat - tanah pusaka di Kampung Terentang, Kuala Pilah, Negeri Sembilan.


Dia memiliki sawah padi yang dikongsikan secara bersama geran tanah yang dipecahkan persempadannya dengan sepupu-sepupunya. Persepakatan hasil permuafatan pecahan sempadan bagi tanah yang didirikan rumah adat secara bersama telah dipersetujui oleh moyang-moyang kami sebelum kami dilahirkan. Tidak pernah wujud pengungkitan untuk berebut di antara mereka. 


Mereka tidak berkelahi tentang buah rambutan atau buah kundang atau buah durian atau buah kelapa atau buah jambu yang merendang memasuki sempadan tanah dan laman mereka.

Anak-anak dan cucu serta cicit aruah uwan dan adik beradik serta sepupunya tidak pernah berkelahi untuk memilikkan itu dan ini apabila sesekali pulang berkumpul di rumah-rumah adat yang kecil yang masih bersifat kekampungan walau pun usia mereka meningkat tua dan sikap ini jelas diwarisi oleh anak-anak perempuan  dari nasab emak dan adik beradiknya serta sepupu mereka, baik yang lelaki mahupun perempuan.


Seingat saya apabila pulang ke kampong sentiasa kami disambut dengan penuh riang oleh sepupu-sepupu yang tinggal di baruh tanpa kami bergaduh walau pun kami adik beradik boleh dianggap sebagai orang bandar kerana tidak tinggal di kampong.



Emak pemblog  (Hajjah Nafsiah binti Salleh)



Apa yang pasti saya tidak berasa malu dengan wajah dan rupa nenek dan emak saya.

Apakah saya perlu meletakkan wajah nasab saya dengan rupa orang india atau orang afrika atau orang mana-mana pihak yang anda inginkan?

Saya tidak faham dengan keegoan anda yang suka membandingkan usia tua masyarakat di lokasi yang berlainan dengan lokasi anda,yang berlainan dengan bentuk rupa bumi anda, yang berlainan dengan jenis pemakanan anda, yang berbeza dengan iklim dan keadaan persekitaran anda, yang berlainan dengan keluasan negara anda, yang berlainan dengan musim-musim peredaran bumi dengan matahari, yang berbeza dengan cara dan gaya hidup anda malah yang tidak sama agamanya dengan anda.

Uwan (nenek) dan emak saya tidak menjalani proses memudakan dirinya yang menjadi imej dan simbol masyarakat moden pada hari ini.